1. nap – Az üdítőitalok

Üdvözöljük a 25nap.hu diabétesz programjának első napján. A mai feladat egyszerű:

Hagyja abba az üdítőital fogyasztást!

A hátralevő életében soha többet ne igyon üdítőitalt. Sem kóla, sem tonik, sem a dobozos, gyümölcslének hívott italok nem szolgálják az egészséget.

Jelenleg a Magyarországon kapható üdítők vagy cukrot, vagy mesterségesen előállított édesítő szereket – melyek leggyakrabban mérgező vegyületek – tartalmaznak. Egy cukorbeteg mindössze abban dönthet, hogy a cukor öli meg vagy az aszpartam.

Egyetlen megoldásként a stevia (sztivia) alkalmazása lenne elfogadható az üdítőitalokban, de ezt pár ország kivételével szinte sehol nem lehet beszerezni. Európában sehol. 2009 elején a Coca-Cola bejelentette, hogy az USA-ban elkezdik a stevia alapú üdítők gyártását, de eddig ebből semmi nem valósult meg.

A dobozos gyümölcslevek hozzáadott cukrot tartalmaznak. Amikor a dobozon nem ez szerepel, akkor is. A trükk az, hogy nem az üdítőital gyártásakor adják hozzá, hanem jóval előbb, a nyersanyag (szirup, szörp, sűrítmény) előállításakor. És valóban, aki a terméket palackozta már nem ad hozzá cukrot.

Minek is? Már benne volt az alapanyagban.

És ráírja a dobozra, hogy “hozzáadott cukrot nem tartalmaz”.

És mit igyon helyette?

Vizet.

Csak tiszta vizet. A szervezetének nem folyadékra van szüksége, mint ahogy azt a szakértők állítják, hanem tiszta vízre. Minden, ami a tiszta vízen felül italként bejut, problémát jelent a szervezetének, legyen az tej, sör, bármi.

Gyakran gondolják, hogy a tea, kávé, alkohol és a különböző üdítőitalok megfelelő helyettesítői a tiszta, természetes víznek. Ezekben az italokban ugyan van víz, de emellett vízelvonó (dehidratáló) anyagokat is tartalmaznak. Eltávolítják az őket feloldó vizet, és szervezetünk víztartalékaiból is elvonnak! Egy pohár kóla, gyakran két pohárnyi vizet von el a szervezettől!

Emlékszik a kémia órákra?

Talán emlékszik még arra, amikor a kémiaórán a telített és telítetlen oldatokról tanultunk. Amikor vízben cukrot oldunk föl, egy idő után elérkezünk ahhoz a ponthoz, amikor az oldat telítődik, és a víz (oldószer) nem képes több cukrot fölvenni. Tehát a víznek van egy bizonyos kapacitása, arra, hogy mennyi oldott anyagot képes maximálisan fölvenni és szállítani!

Hadd szemléltessem a fentieket egy példával. Képzeljük el, hogy éppen költözködünk. Megrendeltük a kamiont, amivel a bútorainkat el akarjuk szállítani az új lakásunkba. Rendben meg is érkezik, csak egy apró probléma van: a raktér már tele van pakolva mindenféle holmival, a mi bútoraink számára pedig egyszerűen nincs hely. Vagyis “telítve” van.

Valahogy így van ez a szervezetünkben az elfogyasztott üdítőitalokkal is. Egy ilyen telített oldat képtelen a szervezetben a funkcióját ellátni.

Az imént föltettük a kérdést, hogy vajon bármilyen folyadékkal pótolhatjuk-e szervezetünk vízszükségletét? A válasz határozott NEM! A szervezetünknek 2-3 liter VÍZ a napi szükséglete. Mégpedig TISZTA víz! Minden folyadék, amit megiszunk, és NEM tiszta víz, az nem számít bele a 3 literbe!

Tehát az első lépés még egyszer: NE IGYON TÖBBET ÜDÍTŐITALT AZ ÉLETÉBEN

Eddig elég egyszerű – nem?

És most lássuk a 2. napi feladatot!