1. nap – Az üdítőitalok

Üdvözlünk a 25nap.hu diabétesz programjának első napján. A mai feladat egyszerű:

Hagyd abba az üdítőital fogyasztást!

A hátralevő életedben soha többet ne igyál üdítőitalt. Sem kóla, sem tonik, sem a dobozos, gyümölcslének hívott italok nem szolgálják az egészséget.

Jelenleg a Magyarországon kapható üdítők vagy cukrot, vagy mesterségesen előállított édesítő szereket – melyek leggyakrabban mérgező vegyületek – tartalmaznak. Egy cukorbeteg mindössze abban dönthet, hogy a cukor öli meg vagy az aszpartam.

Egyetlen megoldásként a stevia alkalmazása lenne elfogadható az üdítőitalokban, de ezt pár ország kivételével szinte sehol nem lehet beszerezni. Európában sehol. 2009 elején a Coca-Cola bejelentette, hogy az USA-ban elkezdik a stevia alapú üdítők gyártását, de eddig ebből semmi nem valósult meg.

A dobozos gyümölcslevek hozzáadott cukrot tartalmaznak. Amikor a dobozon nem ez szerepel, akkor is. A trükk az, hogy nem az üdítőital gyártásakor adják hozzá, hanem jóval előbb, a nyersanyag (szirup, szörp, sűrítmény) előállításakor. És valóban, aki a terméket palackozta már nem ad hozzá cukrot.

Minek is? Már benne volt az alapanyagban.

És ráírja a dobozra, hogy “hozzáadott cukrot nem tartalmaz”.

És mit igyál helyette?

Vizet.

Csak tiszta vizet. A szervezetednek nem folyadékra van szüksége, mint ahogy azt a szakértők állítják, hanem tiszta vízre. Minden, ami a tiszta vízen felül italként bejut, problémát jelent a szervezetnek, legyen az tej, sör, bármi.

Gyakran gondolják, hogy a tea, kávé, alkohol és a különböző üdítőitalok megfelelő helyettesítői a tiszta, természetes víznek. Ezekben az italokban ugyan van víz, de emellett vízelvonó (dehidratáló) anyagokat is tartalmaznak. Eltávolítják az őket feloldó vizet, és szervezetünk víztartalékaiból is elvonnak! Egy pohár kóla, gyakran két pohárnyi vizet von el a szervezettől!

Emlékszel a kémia órákra?

Talán emlékszel még arra, amikor a kémiaórán a telített és telítetlen oldatokról tanultál. Amikor vízben cukrot oldunk fel, egy idő után elérkezünk ahhoz a ponthoz, amikor az oldat telítődik, és a víz (oldószer) nem képes több cukrot felvenni. Tehát a víznek van egy bizonyos kapacitása arra, hogy mennyi oldott anyagot képes maximálisan felvenni és szállítani!

Hadd szemléltessem a fentieket egy példával. Képzeld el, hogy éppen költözködsz. Megrendelted a kamiont, amivel a bútoraid el akarod szállítani az új lakásodba. Rendben meg is érkezik, csak egy apró probléma van: a raktér már tele van pakolva mindenféle holmival, a te bútoraid számára pedig egyszerűen nincs hely. Vagyis “telítve” van.

Valahogy így van ez a szervezetünkben az elfogyasztott üdítőitalokkal is. Egy ilyen telített oldat képtelen a szervezetben a funkcióját ellátni.

Az imént feltettük a kérdést, hogy vajon bármilyen folyadékkal pótolhatjuk-e szervezetünk vízszükségletét? A válasz határozott NEM! A szervezetünknek 2-3 liter VÍZ a napi szükséglete. Mégpedig TISZTA víz! Minden folyadék, amit megiszunk, és NEM tiszta víz, az nem számít bele a 3 literbe!

Tehát az első lépés még egyszer: NE IGYÁL TÖBBET ÜDÍTŐITALT

Eddig elég egyszerű – nem?

És most lássuk a 2. napi feladatot!